FAQ

Oftest stilte spørsmål og svar. Fortsatt spørsmål? Ta kontakt!

Helpie FAQ

  • Abonnement

  • Hvorfor trenger jeg SIM-kort?

    SIM-kortet gjør slik at man alltid vil kunne bli kontaktet dersom en alarm utløses, samt styre enhetene på SMS og telefon dersom WiFi-signalet forsvinner.

    SIM-kortet har en kostnad på kr. 25,- pr. mnd. Dette blir fakturert til deg 2 ganger pr. år.

  • Hvor mye koster et abonnement hos Alarm 24-7?

    Abonnementet hos Alarm 24-7 har en fastpris på kr. 399,- i mnd.

  • Hvor lang er bindingstiden?

    Bindingstiden på et abonnement hos Alarm 24-7 er 12 mnd. fra avtaleinngåelse. Oppsigelsestiden etter utgått bindingstid er 1 mnd.

  • Hvor kan jeg kjøpe de ulike produktene til Alarm 24-7?

    Du kan kjøpe de ulike produktene til Alarm 24-7 i nettbutikken på vår nettside, ved at du logger inn på Mine Sider.

  • Hva inkluderer et abonnement hos Alarm 24-7?

    I et abonnement hos Alarm 24-7 inkluderes en grunnpakke med følgende: Én hjemmesentral, et bevegelig innendørs kamera, tre magnetkontakter, én fjernkontroll, to røykvarslere, én lokal CO-detektor, et trådløst tastatur og en skiltpakke. I abonnementet inkluderes det også gratis appstyring, samt oppkobling mot en døgnbemannet operasjonssentral.

  • Følger klistremerker og skilt med når jeg kjøper et abonnement hos Alarm 24-7?

    Grunnpakken inkluderer 5 klistremerker. Du kan også kjøpe ekstra klistremerker i vår nettbutikk. Skilt vil komme sammen med vårt utekamera når dette blir lansert.

  • Appen

  • Kan flere boenheter kontrolleres fra den samme appen?

    Ja, flere boenheter kan kontrolleres fra den samme appen med samme bruker. Hver enkelt hjemmesentral har en egen «adresse», slik at man kan fjernstyre flere boenheter i samme app.

    For å ha oversikt over de ulike boenhetene, kan du opprette en ny «familie» for hver boenhet du ønsker å kontrollere.

  • Hvordan installerer jeg oppdateringer av appen?

    Oppdateringer av appen vil gå automatisk dersom man har takket ja til dette under installasjonen av appen på mobiltelefonen. Om man ikke har takket ja til automatisk oppdatering, vil man kunne akseptere oppdateringer manuelt gjennom Google Play eller AppStore.

  • Hva kan gjøres i "Ontips Smart" appen?

    Innmelding av alarmanlegg og enheter gjøres i appen. Etter at alarmanlegget og enheter er innmeldt, kan du bruke appen til å skru av og på alarmen, og de andre enhetene. Du kan bruke appen til fjernstyring og overvåkning med HD-videokameraer. I tillegg vil du gjennom appen, motta varsler på mobilen, dersom det utløses en alarm.

  • Feilsøking

  • To-veis kommunikasjon: Videokamera

    Dersom du har problemer med to-veis kommunikasjon via videokamera, der du kun får lyttet men ikke snakket gjennom kamera, er dette mest sannsynligvis en iPhone-oppdatering. Vi venter at dette løser seg ved neste oppdatering.

  • Jeg får ikke meldt inn lyspæren på nytt. Hva gjør jeg?

    Dersom du skal melde inn lyspæren på nytt, må du først slå den av og på raskt 3 ganger. Lyspæren vil da blinke hurtig, og er klar for innmelding igjen.

  • Hva gjør jeg når jeg ikke får lagt til den ene enheten?

    Om du ikke får lagt til en enhet, anbefaler vi at du kontakter oss på 90 79 79 90. Det er mange faktorer som spiller inn på akkurat dette, og det vil derfor være enklere å få feilsøkt dette over telefon.

  • Hva gjør jeg når en enhet går offline?

    Den vanligste grunnen til at enheter går offline er dårlig signal. Dette kan man løse ved å flytte enheten nærmere hjemmesentralen, eller benytte en signalforsterker som plasseres mellom hjemmesentralen og enheten.

  • GSM-signal

    Dersom du har problemer i appen, og får opp «Bad GSM Signal», kan det være at du har fått skrudd på GSM overvåkning. For å skru av dette går du inn på «Innstilling» i Hjemmesentralen og skrur av «GSM Signalovervåkning».

    Grunnen til at man får dette varselet om dårlig signal, er grunnet svigninger i nettet. Både for tale og WiFi. Svingingene varer ofte så kort at det ikke påvirker en telefonsamtale, men Hjemmesentralen vår reagerer på dette pga. sensitiviteten. GSM signalet er der, men du kan få veldig mange varsler i løpet av en dag dersom du har på GSM overvåkning.

  • Flytting/levering/retur

  • Kan pakken min spores etter kjøp av produkter?

    Ja, pakken kan spores via Bring. Du vil motta en SMS/e-post når dine produkter er sendt fra oss.

  • Hva gjør jeg om jeg vil returnere utstyr?

    Utstyr returneres til vårt firma etter avtale med oss. Kontakt oss derfor på 90 79 79 90.

  • Hva gjør jeg dersom jeg skal flytte?

    Hvis du skal flytte må du ta kontakt med oss på 90 79 79 90.

  • Montering

  • Må det legges kabel til røykvarslerne om de skal seriekobles?

    Nei, røykvarslerne våre er trådløse, og de seriekobler seg automatisk med de andre røykvarslerne i alarmanlegget ditt.

  • Må alle enheter installeres på en gang?

    Nei, enhetene kan installeres og innmeldes i hjemmesentralen etterhvert som man kjøper dem. De påvirker ikke hverandre i installasjonsprosessen.

  • Kan jeg montere Alarm 24-7 selv?

    Ja, med utstyret og appen vår får du instruksjonene du trenger for å enkelt montere selv.

  • Hvor burde jeg plassere hjemmesentralen?

    Hjemmesentralen bør bli plassert sentralt i huset, slik at den får forbindelse med alle enhetene og WiFi-nettverket. Hvis du ønsker å plassere den i f.eks. sikringsskapet, er det anbefalt at du har en repeater for å øke WiFi-signalet fra hjemmesentralen og enhetene.

  • Nettverk

  • Hvilket nettverk skal hjemmesentralen kobles til?

    Hjemmesentralen være tilkoblet et 2,4 GHz nettverk, da hjemmesentralen kun har støtte for dette. 2,4 GHz har lengre rekkevidde enn 5 GHz, og det er derfor 2,4 GHz er nettverksstandarden for Alarm 24-7 sin hjemmesentral.

  • Hva skjer om internett er nede, eller faller ut?

    Om WiFi-signalet detter ut vil du miste styring av alarmanlegget via app, og dermed også tilgangen til videokameraene, frem til WiFi-signalet er tilbake igjen. Alarmanlegget vil fortsatt fungere som normalt, og man vil fortsatt kunne betjene hjemmesentralen med bruk av fjernkontroll og det trådløse tastaturet. Om du har SIM-kort vil hjemmesentralen også kunne betjenes gjennom SMS, og vil varsle via telefon ved utløst alarm. SMS-kodene finner du i manualen til hjemmesentralen.

  • Hva gjør jeg om hjemmesentralen sitt nettverk er ustabilt?

    Om du opplever ustabil WiFi på hjemmesentralen, anbefaler vi å flytte den nærmere ruteren for å se om dette vil kunne øke WiFi signalet. Du kan også f.eks. bruke en repeater for å forsterke signalet. Du går også an å teste WiFi-signalet med f.eks. en mobiltelefon i nærheten av hjemmesentralen.

    Hjelper det ikke å flytte hjemmesentralen nærmere ruteren, kan du også prøve å skru av og på både hjemmesentralen og ruteren.

    Dersom dette ikke hjelper, kan du kontakte teknisk support på 90 79 79 90.

  • Operasjonssentralen

  • Jeg får varsler om at videokameraet detekterer bevegelse og/eller lyd, men operasjonssentralen har ikke kontaktet meg.

    Dersom du har skrudd på slik at videokameraet varsler ved deteksjon av bevegelse og/eller lyd, vil kun du få varsel via appen om dette. Videokameraene er ikke knyttet opp mot operasjonssentralen vår, og disse vil kun bli brukt av vår operasjonssentral ved annen utløst alarm. Du vil derfor ikke bli kontaktet av dem dersom videokameraet utløser en alarm.

  • Hvorfor ringte ikke operasjonssentralen ved utløst alarm?

    Alarmsystemene våre er avhengig av at det er GSM-dekning i boligen din, slik at alarmsystemet ditt får kontakt med vår operasjonssentral.

    For å finne ut hva som er feil, kan du kontrollere GSM-dekningen i boligen din ved å sjekke hva slags dekning du har på f.eks. mobiltelefonen. Du bør også sjekke at du har oppgitt riktig telefonnummer på Mine Sider.

    Hvis du fortsatt ikke får alarmsystemet ditt til å kommunisere med vår operasjonssentral, kan du kontakte oss på 90 79 79 90.

  • Hva er telefonnummeret til operasjonssentralen?

    Telefonnummeret til Alarm 24-7 er 90 79 79 90. Kontaktpersoner bør lagre dette nummeret slik at man vet at det er operasjonssentralen som ringer dersom en uønsket hendelse skulle oppstå.

  • Hva betyr det at operasjonssentralen er sertifisert?

    Dette betyr at operasjonssentralen er godkjent av politiet som en døgnbemannet operasjonssentral.

  • Teknisk

  • Må jeg ha en hjemmesentral for å kunne styre enhetene?

    Ja, Alarm 24-7 sitt sikkerhetssystem krever at man har en hjemmesentral for å kunne bruke enhetene.

  • Hvordan stoppe røykvarsleren etter utløst alarm?

    Ved en falsk brannalarm, under f.eks. matlaging, luft godt ut. Røykvarsleren vil etterhvert skru av sirenen når den ikke lengre oppdager røyk.

  • Hvor mange hjemmesentraler trenger jeg?

    Du trenger kun en hjemmesentral pr. boenhet. Alle enhetene styres fra samme app, uavhengig av hvor mange du har.

  • Hva slags minnekort kan jeg ha i videokameraet?

    Videokameraene bruker 16GB MicroSD-minnekort. Dette kan du kjøpe i vår nettbutikk.

  • Hva gjør jeg dersom jeg trenger teknisk support utenfor åpningstiden?

    Send oss en mail på teknisk@alarm247.no, eller fyll inn kontaktskjemaet på vår nettside, så vil vi ta kontakt med deg.

    Ikke ta kontakt med operasjonssentralen med mindre det gjelder en utløst alarm. Operasjonssentralen reagerer kun på utløste alarmer, og kan ikke hjelpe deg med teknisk support ellers.

  • Hva er hjemmemodus, altså skallsikring?

    Ved bruk av magnetkontakter kan du sikre husets yttervegger, altså dører og vinduer. Dette er det som kalles skallsikring.

    En av fordelene med skallsikringen er at du kan ha på alarmen selv om du er hjemme, slik at du og dine kan sove trygt om natten. Det er også en fordel å bruke skallsikring om du har husdyr, slik at de kan bevege seg fritt rundt i boligen mens den fortsatt er sikret.

  • Hva er en hjemmesentral?

    Hjemmesentralen er «hjernen» i hele alarmanlegget. Den kobler sammen enhetene, og gir deg mulighet for styring via app.

  • Har dere API tilgjengelig?

    Nei, vi har ikke en API tilgjengelig. Grunnen til dette er at vi leverer et sikkerhetssystem hvor alt som skal integreres med hjemmesentralen må gjennom en godkjenningsprosess.

  • Fungerer fortsatt alarmen dersom strømmen går?

    Ja, alarmanlegget vil fungere selv om strømmen går. Hjemmesentralen har et reservebatteri, som varer i 8-10 t, som slår inn dersom strømmen går. Dette er for å forsikre at alarmanlegget alltid fungerer.

  • FG-godkjenning

    Man trenger ikke ha godkjent FG-alarm i privatboliger. Vi har startet jobben med å få vårt alarmanlegg FG-godkjent. I dag er alarmanlegget vårt CE-godkjent.

  • Er det nødvendig at hjemmesentralen er tilkoblet WiFi?

    Nei, så lenge man har et SIM-kort i hjemmesentralen kan den kommunisere med operasjonssentralen og deg gjennom GSM nettverket, altså via telefon og SMS.

    Men, hjemmesentralen må være tilkoblet internett for å kunne kommunisere via appen, og for at man skal kunne overvåke via videokameraene.

  • Er Alarm 24-7 kompatibel med Yale Doorman?

    Nei, Yale Doorman er ikke kompatibel med Alarm 24-7, men vi jobber mot en løsning.